Strona WWW została wykonana tak, aby wszyscy użytkownicy mieli do niej łatwy dostęp. Staramy się, aby zamieszczane treści, zdjęcia oraz nawigacja była wygodna dla wszystkich użytkowników.

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH

  • Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab.
  • Strona jest responsywna. Dopasuje się automatycznie do urządzenia lub wielkości okna przeglądarki.
  • W całym serwisie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności. To pozwala na wygodną obsługę serwisu.
  • Linki – także te prowadzące do serwisów zewnętrznych – otwierają się w tym samym oknie. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad swoją przeglądarką
  • Zadbaliśmy o odpowiedni kontrast tekstu do tła. Dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących.
  • Staramy się pisać zrozumiałe teksty oraz formatować je w sposób zgodny z zasadami dostępności.
  • Zdjęcia i grafiki w serwisie mają tzw. alternatywne opisy, aby ich treść była dostępna dla osób niewidomych oraz osób które nie wyświetlają grafiki na przykład na urządzeniach mobilnych.
  • Dodaliśmy opcje powiększania czcionki na stronie oraz możliwość zmiany kontrastu dla osób słabowidzących.

PODSTAWY PRAWNE DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ

Dążymy do tego, by  nasze serwisy spełniały wymagania zawarte w Rozporządzeniu Rady Ministrów Krajowe Ramy Interoperacyjności z 12 kwietnia 2012 r. i był zgodny ze specyfikacją WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).

DOSTĘPNOŚĆ SERWISU WWW

Serwis, który obecnie przeglądasz spełnia w dużym stopniu wytyczne techniczne związane z dostępnością. Lista wykonanych zadań znajduje się poniżej. Część z opisywanych poniżej aspektów związanych jest z programowaniem.

Szczegółowe informacje dotyczące serwisu WWW

  • Tytuły stron – zostały prawidłowo wdrożone i są unikalne dla każdej podstrony. Tworzone są według wcześniej ustalonego wzorca. Dzięki temu łatwiej również odnaleźć daną stronę w wyszukiwarkach internetowych.
  • Konsekwentna nawigacja – prawidłowo wdrożona w całym serwisie. Możliwość nawigacji za pomocą klawiatury.
  • Możliwość pominięcia bloków – zagwarantowana (klawisz TAB)
  • Pułapki klawiaturowe – staramy się, aby były wszystkie wykluczone.
  • Nagłówki – prawidłowo wdrożone na każdej podstronie.
  • Listy – prawidłowo użyte
  • Linki – prawidłowo wdrożone. Staramy się, aby wszystkie linki były prawidłowo opisane. Staramy unikać stosowania “więcej” jako odnośniki, a jeśli już występują tego typu linki mają odpowiedni opis w tagu “title”.
  • Linki graficzne – również zostały prawidłowo wdrożone – mają prawidłowo opisane teksty alternatywne oraz tytuły.
  • Ruch, animacje, banery – żaden element serwisu nie miga w tempie szybszym niż 3 razy na sekundę.
  • Skip links, focus – prawidłowo wdrożony. Każdy aktywny element oznaczony jest niebieską ramką widoczną na białym tle. Obsługa za pomocą klawisza TAB
  • Kontrast – prawidłowo kontrast zachowany. Białe tło, czarny tekst.
  • Rozdzielenie struktury i wyglądu – wymaganie spełnione. Po wyłączeniu obsługi CSS strona jest czytelna i dostęp do treści jest zapewniony.

Aspekt informacyjny

Dostępność to proces, a kluczową w nim osobą jest redaktor. To on bowiem publikuje teksty, zdjęcia, filmy czy pliki i musi zadbać o to, by każdy mógł z tych treści skorzystać. Staramy się zwracać uwagę na zamieszczane na stronie materiały. Za zamieszczanie na stronie informacji odpowiada lokalny administrator wydziałowy. Jak tylko wykrywamy nieprawidłowości związane z błędnym opisywaniem treści – staramy się instruować redaktorów o tym i pokazywać im dobre praktyki.

Na pewne materiały zamieszczane na stronie nie mamy wpływu. Są to niektóre grafiki dostarczane z zewnątrz. Staramy się jednak dobierać je tak, aby były zgodne z zasadami dostępności.

Pliki PDF oraz DOC zamieszczamy tylko wtedy kiedy istnieje taka konieczność.

Jeśli macie Państwo uwagi dotyczące dostępności strony, chętnie wysłuchamy uwag i poprawimy ewentualne błędy.

PRZYDATNE LINKI